Home
LOGG INN
movie poster

En fortelling om kjærlighet og begjær

7
interessert
Ingen rangeringer enda
Aldersgrense
12 år
Premiere
12.11.2021
Nasjonalitet
Frankrike
Originalspråk
Fransk, Arabisk
Produksjonsår
2021
Lengde
1t 42m
Sjanger
drama, romantikk, erotikk
thematic icon

Filmvisningstidene er ikke tilgjengelige ennå

Regi
Leyla Bouzid
Skuespillere
  • Sami Outalbali
  • Zbeida Belhajamor
  • Diong-Kéba Tacy
  • Aurélia Petit
  • Mahia Zrouki
OVERSIKT
Denne dramafilmen følger en ung fransk-algirsk mann i Paris, som opplever både kjærlighet og begjær for første gang når han faller for en medstudent på litteraturstudiet han akkurat har begynt på. Filmen kan minne om suksess-serien "Normal People" i måten den følger et forhold fra den uskyldige begynnelsen, gjennom vansker og motstand. Den forteller også om en generasjon unge franske menn med nordafrikansk muslimsk bakgrunn, og hvordan de må forholde seg til spørsmål om nasjonal identitet, personlig etikk og seksuell politikk. "..en fransk, mer kroppslig variant av Iram Haqs "Hva vil folk si er filmen et velspilt drama om unge mennesker i henholdsvis frihet og skvis mellom to kulturer." "..en liten perle om litteratures sensuelle kraft." Adresseavisen (5) ----- "Vakker og poetisk." Fædrelandsvennen (5) ----- "..oppløftande på ein realistisk måte i ein godt utnytta romanse." Klassekampen (5) ----- Erotikk har en lang historie innen arabisk litteratur. Særlig i poesien, som både kan være frivol og metaforrik. En klassiker er Den duftende hagen, som tuniseren Sheikh Nefzawi skrev på 1400-tallet. Så har den også, sammen med andre verk, fått sin plass i denne filmen, der litteratur og handling langt på vei følger parallelle linjer. Særlig der hvor hovedpersonen Ahmed teoretiserer rundt spørsmålet om den elskede vil miste sin kraft som muse, kjærlighetsobjekt og gjenstand for (poetisk) lengsel dersom kjærlighetsakten fullbyrdes. Ahmed er 18 og nylig innskrevet på Sorbonne for å studere nettopp arabisk litteratur. Her møter han Farah, en tunisisk medstudent. Hun forelsker seg i ham, og det er gjensidig. Klassisk gutt-møter-jente der, altså. Men med noen komplikasjoner, selvsagt. For der hun er åpen og frigjort, er han langt mer preget av sin bakgrunn og de kulturelle kodene i det arabiske miljøet. Han er også en ganske keitet og lukket ung mann. Han vegrer seg for å ha sex, og for å kysse i offentligheten. Han bærer med seg mer enn en smule «hva vil folk si», både hva angår ham selv og den opposisjonelle og selvstendige søsteren Dalila (Mahia Zrouki). Selv om Ahmed verken er spesielt karismatisk eller sjarmerende, er han en interessant rollefigur. Han har algerisk bakgrunn, men kan ikke arabisk. Han er født og oppvokst i Paris, i en forstad, men kjenner byen så dårlig at han må google severdigheter når Farah ber ham ta henne med på omvisning. Foreldrene klassereiste nedover da de kom som flyktninger til Frankrike, faren er journalist, men arbeidsløs. Mor forsørger familien. Nå er Ahmed i ferd med å klassereise oppover, men finner seg ikke til rette i et småborgerlig og intellektuelt universitetsmiljø, der han føler at det ikke er plass for «sånne som ham». Han er dypt usikker på seg selv, men likevel på grensen til arrogant. Han føler tilknytning til sin arabiske og muslimske bakgrunn, og vegrer seg ikke for å inngå i den sosiale kontrollen som utøves overfor jenter især, men prøver samtidig – på vaklende vis – å løsrive fra den. Selv om filmen ikke borer dypt i denne tematikken, former Ahmed et ganske presist bilde av situasjonen barn av innvandrere kan stå i, identitetsmessig og sosialt. Her griper konflikten helt konkret inn i kjærlighetslivet hans også. Farah frustreres mer og mer av hans fysiske og erotiske tilbakeholdenhet. Han synes påvirket av et slags renhetsideal som muligens henter næring fra den erotisk/romantiske litteraturen han leser, selv om det ikke står på lysten – og lysten den samme litteraturen tenner i ham. Slik snur filmskaper Leyla Bouzid noen kjente strukturer på hodet. Ahmed er både subjekt – som i liten grad evner å handle selv – og objekt for en annens begjær. Han er også det fremste objektet for kameraets «begjær». Det vises allerede i åpningsscenen, der Ahmed står i dusjen, og det vises i måten kamera dveler ved Ahmeds kropp og ansikt. (Sakset fra anmeldelse på Sørensens Filmservice)) On one level, this small but likeable film is a late-teen boy-meets-girl tale with shades of Normal People, charting the difficult course of a student romance from the initial spark through difficulties and setbacks to resolution and consummation. But A Tale of Love And Desire also has plenty to say about how a generation of young French men from North African Muslim backgrounds deal with issues of national identity, personal ethics and sexual politics.
Vurderinger
Laster inn anmeldelser...
Se mer
{{loaderText}}